Off Course el cyklar i Testfakta

Med anledning av den test av ett antal el cyklar som gjorts i Testfakta vill vi här förtydliga detta och ge Er vår syn på testresultatet för Off Course el cykel.

I testet framgick att mätning av vår ”sämsta” broms – handbroms fram inte nådde upp till önskad gräns, 100kg. Vårt resultat blev 98kg. Vi har klarat samtliga EU-tester för att vår el cykel ska vara godkänd på samtliga punkter. Vi är därför försiktigt frågande till hur detta bromstest är utfört.

Dock kan vi tryggt konstatera att vi, till skillnad från många andra märken utrustat vår el cykel med såväl handbroms bak som fast fotbroms förutom handbromsen fram. Detta gör att vi känner en säkerhet i vårt bromssystem på vår el cykel. Säger Martin Franzén, VD för Off Course AB.

Den andra punkt som Testfakta hade anmärkning på var vår max hastighet. Enligt EUs reglemente för att en el cykel ska få klassas som ”vanlig” cykel får inte max hastigheten genom motordrift överstiga 25km/h. Testet visade att vår gick fortare än så. Vilket i och för sig stämmer, då vår motor driver upp till 27,5km/h. Något som dock är inom felmarginalen för maximal hastighet.

Vår motorleverantör försäkrar att deras motorer under inga omständigheter kan driva fortare än 27,5km/h.

Vi vidtog dock åtgärder så fort vi fick vetskap om testresultatet och adderade ytterligare en hastighetsspärr, vilket innebär att motorn avaktiveras i sin helhet så fort cykeln genom motordrift uppnått hastigheten 25km/h.

Tidigare har motorn varit aktivt vilande efter 27,5km/h, dvs man hör att motorn är igång men driver inte.

– Detta göra att vi raderar ut de eventuella frågetecken som kan finnas hos våra befintliga och presumtiva kunder samt hos våra återförsäljare och dess personal.

Genom denna åtgärd har vi både hängslen och livrem i hastighetsfrågan. Vi tror även att livslängden på motor och batteri kan bli än bättre när vi minskar belastningen på motorn, om än bara 2,5km/h.

Har du redan har en Off Course el cykel och vill ha den omprogrammerad? Det bara att komma till oss eller gå in till någon av våra återförsäljare så programmeras den om medan du väntar!

Mest glädjande var att vi i testet hade den absolut längsta körsträckan på en full laddning av batteriet med max el assistans – 55km. Hela 9km längre än den som gick näst längst, avslutar Martin Franzén.

Eventuella frågor skickas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.